Zapisz się do newslettera

Zapisz się do newslettera Stellantis Communications i bądź na bieżąco ze wszystkimi nowościami

11 lip 2019

Alfa Romeo GP Tipo 159 Alfetta na GP F1 w Wielkiej Brytanii.

Dla uczczenia zwycięstwa pierwszego GP w historii F1, które odbyło się 13 maja 1950 roku na torze Silverstone, Alfa Romeo wprowadza na ten angielski tor wyścigowy GP Tipo 159 „Alfetta", kolejną odsłonę 158, którą Nino Farina odniósł pierwsze zwycięstwo podczas wyścigów.

Alfa Romeo GP Tipo 159 Alfetta na GP F1 w Wielkiej Brytanii.
  • Dla uczczenia zwycięstwa pierwszego GP w historii F1, które odbyło się 13 maja 1950 roku na torze Silverstone, Alfa Romeo wprowadza na ten angielski tor wyścigowy GP Tipo 159 „Alfetta", kolejną odsłonę 158, którą Nino Farina odniósł pierwsze zwycięstwo podczas wyścigów.
  • Samochód znajdzie się na czele parady kierowców poprzedzającej wyścig. Za kierownicą Kimi Räikkönen, kierowca Alfa Romeo Racing Team.
  • Zaprojektowana w 1938 roku i wyposażona w 1,5-litrowy turbodoładowany silnik z 8 cylindrami w rzędzie Alfetta, w 1950 roku wygrała 11 z 11 wyścigów, a Nino Farina został pierwszym mistrzem świata F1. Również w 1951 roku Alfa Romeo wygrała Mistrzostwa Świata F1, dzięki Alfettcie 159 prowadzonej przez Juana Manuela Fangio.
  • Alfetta 159 należy do kolekcji FCA Heritage i pochodzi z Muzeum Alfy Romeo w Arese, gdzie stanowi element stałej ekspozycji.

Tuż przed rozpoczęciem zaplanowanego na najbliższy weekend Grand Prix w Wielkiej Brytanii, odbędzie się tradycyjna parada kierowców. Poprowadzi  ja legendarna Alfa Romeo GP Tipo 159 „Alfetta", będąca kolejną odsłoną modelu 158, którą Nino Farina wygrał pierwszy Grand Prix w historii F1 (Silverstone, 13 maja 1950).
W niedzielę, na brytyjskim torze za jej kierownicą zasiądzie Kimi Räikkönen z zespołu Alfa Romeo Racing Team. Historia tego bolidu należącego do kolekcji FCA Heritage, działu zajmującego się ochroną i promocją historii włoskich marek FCA i na stałe wystawianego w Muzeum Alfy Romeo w Arese - Wehikule czasu, jest fascynująca.

Po II wojnie światowej wyścigi startowały z trudem, a jednak wiele marek walczyło już o Grand Prix, jedną z nich była Alfa Romeo, z Tipo 158 „Alfetta". Samochody zostały wyprodukowane w 1938 roku i dosłownie „przeżyły" ten konflikt zbrojny ukryte w gospodarstwie pod stertą drewna.
Silnik był innowacyjną, ośmiocylindrową konstrukcją ze stopu lekkiego, z dwukomorowym zaworem i sprężarką Rootsa. Skrzynia biegów była wbudowana w mechanizm różnicowy i zamontowana na tylnej osi. Moc pierwszej wersji wynosiła 195 KM.

Alfa osiągnęła prawdziwą przewagę w 1947 i 1948 roku, dzięki nieustannemu rozwojowi samochodów. W 1949 roku Alfa Romeo wycofała się z wyścigów GP i przygotowywała się do sezonu 1950, kiedy to zaplanowano rozpoczęcie pierwszych Mistrzostw Świata w Formuły 1. Moc wzrosła do 350 KM przy 8500 obr./min, a  prędkość maksymalna 290 km/h. Pierwszy wyścig odbył się na Silverstone: obok Fariny, Fangio i Fagioliego (pieszczotliwie nazywanego zespołem trzech „F") czwarty samochód został powierzony Reg Parnellemu, który zajął trzecie miejsce, za Fagiolim i zwycięzcą Fariną. Podczas 11 wyścigów odniesiono 11 zwycięstw, a Nino Farina wygrał 1. Mistrzostwa Świata F1, plasując się przed swoimi kolegami z drużyny, Fangio i Fagiolim.

W sezonie 1951 Alfa Romeo zdecydowała się wystartować z kolejną wersją modelu 158. Samochód przeszedł tak radykalną zmianę, że otrzymał nową nazwę: GP Tipo 159. Jednostka napędowa osiągnęła moc 425 KM przy 9300 obr./min., a maksymalna prędkość przekraczała nawet 300 km/h. Napęd i hamulce zostały odpowiednio udoskonalone. Przed ostatnim wyścigiem Farina wygrała dwa wyścigi, a Fangio trzy. Po zwycięstwie w GP Hiszpanii, Argentyńczyk został ukoronowany na Mistrza Świata. W sezonie 1952 roku, Alfa Romeo postanowiła wycofać się z wyścigów GP.

1951 GP Tipo 159 „Alfetta" - Specyfikacja .
Silnik: ośmiocylindrowy, rzędowy, podwójny blok i stałe głowice ze stopu metali lekkich, dwa zawory na cylinder, DOHC (z dwoma wałkami rozrządu w głowicy). Potrójny zestaw gaźników, dwie dwustopniowe sprężarki. 1479 cm3 (58 x 70 mm). 425 KM przy 9300 obr./ min.
Zawieszenie: przednie, niezależne, wahacze, resor poprzeczny, amortyzatory hydrauliczne i cierne.
Tylne, niezależne, oś De Dion, wahacze, resor poprzeczny, amortyzatory hydrauliczne i cierne.
Masa: 710 kg
Maksymalna prędkość: 305 km / h
Ilość wyprodukowanych samochodów: 4 (zmodyfikowane Tipo 158)

 

 

 

Pozostała zawartość